Jag får ofta frågor om hur man kan använda Corporate Storytelling i förändringsprocesser. Kan man berätta sig in i framtiden? Jag brukar svara att det kan man förstås – på sätt och vis.
Men.
Om det handlar om en organisation som redan finns. Kanske har funnits länge. Som typ Skatteverket som funnits i alla tider beroende på hur man räknar så har man ju förstås ett arv att hantera. Ändå har Skatteverket gjort en modern imponerande kulturresa där även jag varit inblandad som storytellingexpert. En resa som i berättelseform handlar om den moderna myndigheten.
Man måste alltså hantera den bild som redan finns oavsett om organisationen funnits i 5, 50 eller 100 år. Detta måste man ha klart för sig och hantera innan man börjar berätta och använda berättelser år 2016.
Men precis som vi alla utvecklas och förändras kan varumärkesberättelsen förändras över tid. Strategiskt måste man hantera denna situation och man får hantera Då:et, Nu:et och Sen:et när man skördar och bygger berättelserna.