När jag förbereder en skörd av värdeberättelser i en organisation så kommer alltid en viss fråga upp. Kan man berätta om misstag och problem, vi har en del sådant i vårt företag/organisation. Mitt svar är alltid att visst kan man det. Det är till och med en värdefull energi nedlagd i att erkänna att organisationer, som ju är människor, begår misstag och av misstag kan man lära sig och utvecklas.
Corporate Storytelling är ett fantastiskt strategiskt verktyg som man kan kalibrera efter sina behov. Jag kommer ihåg en chef för en ideell organisation som jag hade en dialog med för många år sedan. Rota inte i den där skiten, sa han. Varför inte, sa jag. Upp med det, det kanske var fel då men rätt nu. Hur som helst behöver vi erkänna vår historia.
I går läste jag en intressant krönika av Frida Boisen som återkommer till sitt möte med Googles chefevangelist Gopi Kallayil som hyllar misstagen eftersom misstagen är grunden för all utveckling. Utvärdera berätta. Lär och gå vidare.
Så när man bygger sin storyrepertoar så är det viktigt att duka bordet med både det ena och det andra. Vilket förstås kräver en strategisk diskussion när man satsar på att bygga en berättande organisation som blir attraktiv för medarbetare, ägare och kunder/klienter.
Här är Boisens krönika.