Jag stötte på några vildsvinsfarmare som höjde priset i gårdsbutiken genom att berätta om ångestfri slakt och saltstänkt enris vid rökningen av köttet. För den som nu kan tänka sig fläskkött.
Inom livsmedels- och restaurangnäring används berättelserna ofta som mervärden – även om det finns mycket mer man skulle kunna göra. Det räcker kanske inte alltid att kocken berättar om vad som serveras just idag och vid detta bord.
Nu, i påsktid, är det mycket om den berättande maten. Ägget är förstås helt centralt inte minst i den kristna kulturen. Ägget berättar, för den som vill lyssna på det örat, om födelse och ny början.
Runt om i världen associeras ägget till hur universum en gång kom till. Här i vår kulturkrets är det för många en symbol för Jesu återfödelse.
Ur ett Corporate Storytellerperspektiv är det kanske läge att stanna upp vid ägget och reflektera över hur vi kan starta om och satsa vidare i verksamheten. Den typen av riter behöver människan. Även på jobbet.
Det kanske rent av är så att även företag och organisationer behöver någon slags motsvarighet till kyrkoåret. Att man genom kalendern tar upp och påminner sig om olika aspekter på verksamheten. År efter år, så vi inte glömmer meningen med verksamheten.
Nu på våren skulle man kunna ta ägget och ropa:
– Nu kör vi vidare mot nya mål