När jag gick Journalisthögskolan i Stockholm för många år sedan och senare på 80-talet också var lärare där i journalistik talade vi om monopoliserade ceritifierade journalister som utgjorde Tredje statsmakten och skulle hålla koll på makten och stå för en saklig granskande och beskrivande bild av verkligheten.
Jag lämnade steg för steg socialantropologin och den traditionella journalistiken och gick in i Corporate Storytelling i slutet av 90-talet. Jag var då redan aktiv internetanvändare sen 1994 då cirka 4 procent av svenskarna var uppkopplade vilket steg för steg öppnade en helt ny arena. Alla fick möjlighet att utgöra röster i sociala media. Svenske Felix ”Pewdiepie” Kjellberg tar idag med 39 miljoner prenumeranter plats i Guinness rekordbok för 2016.Twittrare och Instagrammare kan ha lika många och fler läsare som våra största tidningar.
Idag använder alla sociala medier och Facebook har tänt 1,4 miljarder nya lägereldar där alla, även företag och organisationer, får en röst. Kom till min eld, berätta för oss, lyssna på mig, gilla mig! etc.
Här har Corporate Storytelling sin givna plats och jag propagerar för att man då talar sanning och talar om verkliga händelser.