Jag har hört den gång på gång när jag träffat entreprenörer, framförallt från kvinnor som satsat på företagande. Berättelsen om den unga kvinnan från Västerbottens inland och om hennes hår. Hur hon pottklippte sitt långa obehandlade midjehår och ångrade sig. Om alla hennes håridéer och om hur hon fick nej hos banken och körde på ändå med sin hårförlängningsidé. Och om hur hon anser att också de som tappar sitt hår i cancerbehandling ska kunna få ha riktigt hår på sitt huvud.
Det är en fantastisk berättelse om nyföretagande. Hennes företags hundramiljoneromsättning och om hållbart företagande med hållbara idéer som krav.
Det är en story som fått mig att berätta om Ida Backlund gång på gång om detta och att röras av flickan från Grönåker. Det är så Storytelling arbetar. Emotionellt, händelsebaserat berättande.
I dag skriver Anna Bodin i Dagens Nyheter en fantastisk artikel om Ida Backlund och företaget Rapunzel of Sweden. Corporate Storytelling anknyter gärna till den klassiska arketypiska sagan. Historien har nämligen inte stannat och allt handlar idag, precis som förr, om vad som händer, om grundvärden och om våra känslor.
Detta är därmed också Bröderna Grimm i 2010-talsvariant. Det är det det handlar om. Verklighet idag. Saga i morgon.
Corporate Storytelling arbetar medvetet med att låta berättelsen påverka.