Jag träffar unga människor. Som mina barn och deras vänner. När de söker olika jobb eller utbildningar framhåller jag alltid personstoryn. Du måste helt enkelt ha en egen story som matchar organisationen du vill in i. CV jag visst men storyn avgör det hela.
Vi ser dem på middagar, födelsedagsfester och vid fikabordet. De som strör anekdoter, skämt och fascinerande berättelser omkring dig. Vi samlas kring dem, lyssnar på dem och återberättar deras poänger.
Vi lever i ett berättande samhälle, säger jag. När du som individ vill söka dig in i en ny tribe eller om du söker ett nytt jobb eller en utbildning så argumentera för dig själv. Det där kan man träna på.
Då måste du också ha koll på den aktuella organisationens egen berättelse. Läs på den, lyssna in den noga, säger jag. Känn in den och plocka sen fram den rätta varianten av din egen berättelse och beskriv varför dessa två berättelser passar bra ihop.
Organisationens berättelse kan spetsas av dig och din story. Det ska du få rekryteraren att förstå. Det samma gäller förstås omvänt för det företag som söker nya medarbetare. Organisationens berättelse ska designas så att den attraherar rätt jobbsökande.
I den underbaraste av världar matchar sen de två berättelserna varandra.