Jag får ofta coacha människor som ska berätta apropå företag och organisationer och deras produkter och tjänster. Ibland är det chefer som också vill träna sig i att visa sin personlighet mitt i ledningsflödet. Ibland är det vanliga medarbetare eller kunder som vill berätta vad en produkt eller tjänst eller ett mänskligt möte, associerat till ett varumärke, har betytt för dem.
Ett bra sätt att träna är att sätta personen framför en videokamera och köra. Men här behövs eftertanke. Jag brukar coacha dem till exempel så här:
– Skit i organisationen, skit i bakgrund och förspel. Fokusera på vad som hände och hur det kändes, säger jag. Vad var det som hände? Var inte rädd, fortsätter jag, för vad en kritisk lyssnare eller tittare ska tycka, tänka och känna. Tänk dig att det är en vän, en bror eller en syster som du talar till och att hen mer än gärna vill höra vad du har att säga. Spänn av!
Detta handlar om att visa sitt verkliga jag utan att oroligt ha garden uppe. Alla vill möta ärliga och öppna människor med känslor, styrkor och svagheter. Inte en iskall Mr / Mrs Perfect, dvs en människa med full koll på siffror men med känslorna inlåsta. Man vill ha en vän som kan ha fel och som kan visa sina känslor.
I detta sätt att träna ingår därför att använda sitt vanliga talspråk, alltså tala så som man gör till sin vän.
Man ska självfallet vara väl förberedd och veta vart man är på väg och var det dramaturgiska klimax som är berättelsens kärna ska komma. Men framförandet sk vara mänskligt inte robotaktigt redovisande så som så ofta vid högläsning av power-point-punkter.
Videon kan bli själva storyprodukten eller helt enkelt en träning på väg till det vanliga muntliga framförandet. Eller både och.
Vill du hjälp med sådant så kontakta matts@storytellers.se så kan vi tala om saken.