Hur det hela började. Hur vi kom på just den idén. Hur den produkten blev uppenbar. Hur vi insåg att det var så här vi skulle jobba. Det finns mängder av spännande skapelseberättelser om produkter och tjänster och de behöver inte vara från företagets gryning utan detta pågår hela tiden och bör löpande berättas eftersom det utgör corporate stories som begripliggör entreprenörskap och stimulerar framåttänkande.
Berättelsen om Post-it-lappens födelse är en klassiker som 3M vårdar ömt. Ett experimentellt superlim blev bara ett lätt klibb som den kreativa entreprenören istället penslade på en lapp för att fästa i koralboken när han sjöng i kyrkokören.
Västerbottenost lär vara resultatet av en bortglömd ostmassa puttrande i en gryta under ett kärleksmöte. Penicillin upptäcktes också tack vare något bortglömt forskarglas någon helg i ett laboratorium.
Nu har det tydligen hänt igen, enligt Upsala Nya Tidning. Forskare vid Ångströmlaboratoriet, Uppsala universitet, har lyckats framställa ett helt nytt material med unik förmåga att ta upp vatten. Det nya materialet Upsalite är ytterst poröst vilket ger det en extremt stor yta, hela 800 kvadratmeter per gram.
Detta material är extremt vätskeupptagande.
Efter flera misslyckade försök hade de råkat glömma ett av synteskärlen framme över en helg. När de kom tillbaka på måndagsmorgonen upptäckte de att en helt oväntad gel hade bildats i kärlet. Där kom genombrottet. Vilken tur att någon inte bara spolade ned kletet i vasken.
I och med detta börjar en lättkommunicerad story redan lansera den nya vätskeupptagande produkten Upsalite. Enligt nanoteknologiprofessorn Maria Strømme kan den i framtiden kanske användas vid framställning av elektronik och läkemedel, i lagerbyggnader och hockeyarenor eller vid sanering av olja och miljögifter. Rädda våta mobiler.
Det var en överraskning, förmodar jag att forskarna tänkte när de kom till labbet en morgon och såg sörjan i kärlet som de hade glömt framme. Här finns embryot till deras kanske viktigaste berättelse.