I går var jag i Borlänge och träffade kommunikationsmänniskor från SSAB. De flesta är svenskar men en hel rad också från andra länder eftersom man har verksamhet i ett 50-tal länder. Umgängesspråket är därför hur som helst numera engelska i de här sammanhangen. Min närvaro handlade förstås om varumärkesbyggande och storytelling och vi hade workshop med skördefest där vi skördade SSAB-stories. Då kom bl a diskussionen upp om..
hur långt tillbaks man kan backa utan att bara bli museal.
Ett av värdeorden som SSAB har är: Ahead.
Jag hävdade därför att SSAB var ahead redan för över 700 år sedan. Detta eftersom de var först. Man brukar ju säga att Stora Kopparberg är världens äldsta företag och det är från de rottrådarna som dagens SSAB kommer.
Är man först så är man ju ahead.
Annars är det viktigt med dessa företag med långa arv och med rader av fusioner och förvärv att man försöker hålla sig i nuet och framtiden i storyskördandet. Men går man tillbaks tycker jag man ska skörda utifrån dagens värdegrund, alltså bland annat utifrån ahead.