Internt varumärkebyggande

Jag får hela tiden besök av en strid ström studenter som skriver C- och D-uppsatser. Jag tar alltid emot dem dels för att jag tycker jag ska ge lite tillbaks efter mina egna sammanlagt 7 år som student på universitet och högskolor en gång, men också för att jag hör hur de tänker och vad de nappar på. Det därför jag också tackar jag till föreläsningar på universitet och högskolor. De lär mig. I går…


…var det några marknadsföringsstudenter som nu ska skriva en C-uppsats om Storytelling som verktyg i den interna marknadsföringen av produkter och tjänster och om storytelling i det interna varumärkesbyggandet, internal branding.
Vi hade en bra diskussion där jag fick tala om mina många erfarenheter av de olika fokus man kan ha med storytelling i och om organisationer och deras varor/tjänster.
En del frågar mest om Storytelling i marknadsföringen, andra om Storytelling vid rekrytering och ytterligare andra om Storytelling i arbetet med att utveckla företagskulturen.
Men har var det alltså fråga om verktyget riktat inåt.
Börja hemma är ett slagord som hängt med genom årtiondena och som jag tycker håller fortfarande. Du ska alltså inte ropa utåt innan du ropat inåt.
När det gäller just Storytelling och varumärkesarbetet internt så är det egntligen ännu mer spännande.
Det handlar då inte bara om att förankra färdiga budskap och förbereda det egna folket på kommande aktiviteter och kampanjer. I storytellingvärlden är det, enligt min erfarenhet, fråga om att skörda berättelser bland människorna, inne och ute, för att med dessa berättelser befolka varumärket och därmed kunna addera emotionella och kulturella värden till varor och tjänster.
En medveten intern satsning på att med stories stärka och utveckla varumärket är ett sätt att förstärka hela relationen och dialogen mellan företaget / organisationen och marknaden med kunder / klienter.
Sanna berättelser, medvetet skördade och valda, sätter energi i hela verksamheten. Och detta med hjälp av ett kultur- och berättarkapital som redan finns där och som bara väntar på att bli skördat och aktiverat.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *