Bästa storyn vinner!

Jag filosoferade om berättelsens kraft i Ikea-framgången på ett seminarium som jag höll för något år sedan. Då fick jag en lätt irriterad fråga från en fackligt aktiv småländska. Hon bodde i Älmhult och hon sa att hon var så trött på alla förhärligande berättelser om Ingvar Kamprad och Ikea. Varför berättade man aldrig om hans stiftelser, om hus i Schweiz och Frankrike och om hans kontakter i olika skatteparadis? Jag sa då:


Bästa storyn vinner! Själva berättandet i sig är egentligen bara en teknik. Känslan för innehållet som man väljer att använda och strategin är det som kan ge framgång.
Uppenbarligen har Ikea lyckats med det, åtminstone av alla svenska rankinglistor att döma. Populäraste karriärplats, högsta förtroende och så vidare.
Om den här kvinnan och hennes fackförbund vill försöka försvaga Kamprad och Ikea med storytellingteknik så kan de väl försöka med på det. Men bättre kanske vore att lägga energi på att stärka det egna varumärket.
Faktum är att flera fackliga organisationer börjat nosa på storytelling för egen del för att befolka sina verksamheter med bilder från verkligheten. Facket har en fantastisk historia och idé, perspektiv som många unga idag inte har förstått över huvud taget.
Stora fackliga organisationer tappar dagligen massor av medlemmar på grund av åldersstrecket samtidigt som de ofta har svårt att få de yngre att se värdet med att vara med i facket.
De behöver kommunicera nytt och annorlunda, gärna emotionellt.
Dessa organisationer närmar sig nu därför steg för steg på storytelling för att bli synliga och attraktiva. Det tycker jag är klokt.
Ikea har lyckats bygga relationer med svenska folket bortom soffor, koppar och bord. Det är värderingar som ligger som grundton i Ikea-stories. Det finns därför massor av evangelister som dansar kring Ikeas varumärke även om de inte ens besöker Ikea-varuhusen.
Svenska Institutet konstaterar man också Ikeas betydelse för Sverigebilden utomlands.
Bilden av den snåla smålänningen är viktig för Ikea här hemma. Idén om god design för alla går hem i hela världen.
Aftonbladet hade en reportageserie mellan jul och nyår om Kamprad och Ikea och hela strukturen. Om vingårdar och lyxvillor och skatteparadis i Västindien. Det var intressant men det kommer inte att försvaga varumärket.
Varumärkesevangelisterna hör vad de vill höra och berättar det de vill berätta. Det finns gott om berättelser att ösa ur och förmodligen tycker de att han gott kan unna sig en vingård i Frankrike och pengar på kontot.
En god repertoar av berättelser hjälper till i varumärkesbyggandet. Som den att Kamprad valde att sova i bilen eftersom han inte kunde få rabatt när han bara behövde hotellrummet i 6 timmar.
Jag gissar att det är sant. Om det är det så förstod han förstås värdet i att göra just så, för Ikeas skull. För att ladda varumärket.
Vill du påverka snacket så får du förstås tänka på vad du gör och fånga upp och leverera starka berättelser från verkligheten som ger dig framgång. Det är det den här webbplatsen handlar om.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *