Reklamgurun Leon Nordin anses ha lagt grunden för en helt ny, förmodligen rätt svensk, reklamstil i slutet av 60-talet. Man talar än i dag om nordinare och om att han talar till mottagarens hjärta. Känsla är viktigare än förnuft, lär han ha påstått. Jag hittade honom i ett ex av tidningen Resumé 8/1984…
Journalisten Sven Sörmark publicerade en stor Nordinintervju i Resumé 8/84. Bland annat handlade den om när den jämförande reklamen växte fram i Sverige. Det vill säga att man med objektiva argument skulle låta konsumenten själv göra sitt val.
Leon Nordin banade vägen med exempelvis annonsen om den så kallade Skrytbilen, en liten fyrkantig och livsfarlig Renault som kom på 60-talet och som nu är helt bortrostad från svenska vägar.
” Skrytbil? Den är inte vacker. Inte kromprydd. Inredningen är enkel. Om Ni vill ha en bil som grannarna är avundsjuka på – då är det här bilen inget för Er! osv…”
Bofors ville vid ungefär samma tid lansera en tandkräm utan starkt slipmedel, något som Leon Nordin satt och jobbade med på sin annonsbyrå.
I Resumé 8/84 finns Nordinstorien om denna händelse från den jämförande reklamens tidiga år:
Leon Nordin satt och kämpade med en annons för Bofors Tandkräm. Han hade kört fast och ropade till slut rätt ut över rummet:
– Jag har ett elände med att förklara att just den här tandkrämen ska vara den bästa!
– Ja men skriv det då! svarade någon i rummet.
Nordin stirrade stelt på den som fällde kommentaren. Sen såg man i hans ansikte hur insikten kröp fram inom honom…
– Ja just det, sa han.
Och så skrev han: Vi har ett elände när vi ska förklara att det här är den bästa tandkrämen…men