Framgång i besöksnäringen

På ett år har Kroppefjäll Konferens, Kroppefjäll Spahotell och Kroppefjäll Vandrarhem, som finns i en anläggning i Dalsland väster om Vänern, nästan 40-dubblat sin omsättning. Satsningen av Mellerudsbostäder har nu pågått ett år och i marknadsföringen har Kroppefjällsanläggningen från början, tillsammans med Matts Heijbel, satsat på storytellerteknik.


I går var jag åter på Kroppefjäll och träffade medarbetarna. Det vill säga personalen som sköter köket, serveringen, Spa-anläggningen, hotellet, administrationen, husen och parken i vilket allt ligger.
Vi hade ett seminarium där vi diskuterade vilka berättelser som bäst fyller varumärket Kroppefjäll. Alltså utöver den rena serviceinformationen och anläggningsfakta.
Vi var överens om att ett hotellrum förstås har bra säng, bra städning och TV med vettigt utbud. Det har de flesta seriösa konkurrenterna också.
Kroppefjäll har ett utmärkt kök med alla rättigheter. Det måste förstås berättas. Liksom en rad välutbildade och certifierade kroppsterapeuter.
Vi konstaterade att konferensanläggningen förstås har en ändamålsenlig utrustning, bra ventilation och ett pris som kunden kan acceptera. Som de andra.
Men det finns också ett enormt kultur- och naturkapital.
Kroppefjäll är utöver alla färska anläggningsfakta en av Sveriges äldsta brunnsorter. Tillhör samma generation som Ramlösa och Loka. Det är inte alla andra. Och det gamla sanatoriet med ett 20-tal byggnader ligger på Dalslands hälsosammaste plats, identifierad sen århundraden. Det gör inte de andra.
Och Spahotellet knyter an till en minst 300 år gammal rehab- och hälsotradition i och med brunnen i Dals Rostock som också ligger där numera i form av museum. Det är unikt.
Liksom örtagården.
Luften är klar, vattnet rent och skogen mäktig och tyst och genomströvad av älg, varg och lo. Det är därför som fönstren i duschen i familjesviten som vetter mot skogen har mjölkat glas. Man vill ju inte att älgen ska glo på en när man duschar. Det är originellt.
Den nationalromantiskt och medicinhistoriskt intressanta vandringsrundan byggd av sanatoriedoktorn Sædéns patienter för snart 100 år sedan är med sina fyrfat, bautastenar, ekotempel, domarringar och hednaplatser ett unikt monument.
Och kungarna som var här. Gamle Karl XII på väg mot döden i Norge. Den förste Bernadotten Carl XIV Johan på väg till Kristiania är kul att skryta med.
Hela detta kulturkapital i Västra Götaland finns just vid Kroppefjäll. Väster om Vänern där vägarna från Göteborg, Karlstad och Oslo möts. Dessa berättelser lägger basen i storytellingen om Kroppefjäll. Där ligger det yttersta mervärdet i berättelserna om anläggningen.
Det är detta vi nu framgångsrikt exploaterar i marknadsföringen. Och som personalen ska känna till och bära med sig.
Storytellingen använder de sanna berättelser som ger varumärket Kroppefjäll det mervärde som behövs i konkurrensen. http://kroppefjall.com

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *