Nyhetsbrev 9: Storytellerakademin

Den här gången ska jag bland annat berätta om Storytellerakademin. Du ska också få storyn om brandvarnaren. Jag fick höra den nyligen från en person inom Räddningstjänsten. Det finns nu också en ny lång artikel om corporate storytelling som du kan läsa på http://www.storytellers.se


Ett 30-tal personalspecialister har anmält sig till ett seminarium som jag håller ihop med Otto Granberg och PA-forum ( http://www.paforum.se ) senare i veckan. Det är spännande. Jag är övertygad om att personalare har mycket att hämta i berättarvärlden.
Tanken är att vi ska försöka utveckla metoder som gör organisationens värderingar synliga med hjälp av verkliga berättelser. Medarbetare ska sen kunna enas om vilka sanna händelser som bäst skildrar organisationens värdegrund.
Den vägen ska man kunna hitta fram till bärande och trovärdiga ord kring mission och vision. Ord och begrepp som faktiskt är förankrade i organisationen med hjälp av ett antal berättelser.
…………………………
Storytellerakademin registrerades rent juridiskt redan 2003. Nu har verkligheten mognat så pass att det är dags att sätta igång den. Cirka 1500 besök i månaden på http://www.storytellers.se och rader av seminarier och föreläsningar gör att underlaget nu finns.
Det handlar alltså om utbildning, diplomering och kanske på sikt certifiering kring corporate storytelling. Det vill säga användadet av organisationens verkliga berättelser för att befolka varumärket och utveckla organisation och affärer. Man ska också kunna komma i kontakt med en professionell storyteller. Det finns mer att läsa om detta på http://www.storytellers.se
…………………………
Kommunikationsexperterna och rekryterarna på Hammer & Hanborg har i sitt senaste nyhetsbrev, 2/2005, en lång intervju med Matts Heijbel apropå corporate storytelling. Den finns också upplagd på http://www.storytellers.se
…………………………
Så storyn från Räddningstjänsten:
På Räddningstjänsten vet man att brandvarnare räddar liv och egendom. Därför arbetar man, liksom också försäkringsbolagen, på olika sätt för att få människor att skaffa och använda brandvarnare.
Nyligen ryckte brandbilarna ut till en villa i Stockholmstrakten som stod i brand. Den blev svårt skadad innan man fick stopp på elden.
Familjen, som stod utanför och grät när deras hem blev lågornas rov, hade suttit på övervåningen och sett på TV när de märkte att det brann i köket. De fick rädda sig ut i sista sekunden.
Större delen av bottenvåningen var helt förkolnad och hela huset blev vattenskadat innan elden var släckt. Det visade sig senare att det var kaffekokaren som var brandorsaken.
När brandmännen till slut kunde gå in för att undersöka brandplatsen så visade det sig, märkligt nog, att själva kylskåpet och kylskåpsdörren hade klarat sig.
Där bland några familjefoton och vykort, som satt med kylskåpsmagneter, fanns också post-it-lappar där det stod vad som behövde köpas till hemmet.
På en av de sotiga lapparna stod textat: KÖP BRANDVARNARE!

1 kommentar

  1. JA livet är verkligen en berättelse 🙂 och den berättelse vi berättar om oss själva, ja den kan om och om igen berättas med nya perspektiv i en oändlig föränderlighet 🙂
    / Ingrid

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *