Organisationsberättelser är ett kapital. Och kapital ska, som vi lärt oss, arbeta för att utvecklas och förräntas.
Det finns goda klassiker på det här området. 3M vårdar till exempel berättelsen om Post-it-lappen som om det vore en kronjuvel i organisationen. Vilken den också är.
I dag säljer man Post-it-lappen i 150 länder och den finns också i en mängd olika digitala sammanhang i våra datorer, som en symbol för hur vi fångar och leker med våra tankar.
Produktutvecklaren hade tänkt göra ett superlim men fick bara ett misslyckat klibb som en kollega senare kom på att använda i kyrkokören för att markera sidor utan att tejpskada koralboken.
Berättelsen om Post-it-lappen upprepar 3M än i dag för att den är just en kronjuvel eller vad man nu ska kalla den.
För 3M är denna story därför inte bara ett DÅ. Att det hände en gång. Den är också ett NU som visar att man har plats för envisa utvecklare som får tid att göra fel och göra om, komma på och tänka om för att nå ett SEN.
Berättelsen är alltså inte bara en historieskrivning om en produkt utan en spegling av en kultur som hanterar sin kunskap för att bygga framtid. Att bygga SEN.
Därför vårdar 3M ömt berättelsen fortfarande efter 35 år.