Jag har haft flera uppdrag för Svenska Kyrkan. Den är en medlemsorganisation men tappar många medlemmar varje år. Här behövs därför berättelser om meningen med att kyrkan finns idag. En präst jag känner påminner om att högmässan på söndag klockan elva förstås bara är en mycket liten del av kyrkans arbete. Ändå är det den som vid sidan av dop, bröllop och begravning är vår vanligaste association när det blir tal om kyrkan.
Berättelsen i nya testamentet om Jesus är, som någon sa, the greatest story ever told. Lite lekfullt kan man säga att det är Svenska Kyrkans bidrag till upplevelseindustrin. Berättelserna om Jesus har giltighet och relevans än idag för den moderna människan om man tolkar dem som exempel på mänskliga möten. Jesusberättelserna är menade att visa kristna värderingar uttryckta i hans handlingar. Alltså Storytelling i och om organisationer.
Så vad gör de, kyrkofolket? Vid sidan av gudstjänsten? Vad händer på kyrkogården och i möten mellan folket och diakonerna? Hur ser vardagen i församlingen och bygden ut? Varför är jourhavande präst så efterfrågad?
Det är sådant vi arbetar med när jag anlitas av Svenska Kyrkan. Om dessa händelsebaserade berättelser som vi skördar användes mer i kyrkans marknadsföring skulle medlemstappet minska och därmed intäkterna öka. Dessutom skulle Svenska Kyrkan få en repertoar av samtidsberättelser att modernisera sig med.