För mig är det obegripligt att inte alla företag och organisationer söker, skördar – ja till och med bygger – sina berättelser ur verkligheten för att sedan sätta dem i arbete för att utveckla organisationen.
Jag tycker att större organisationer borde ha en utpekad kulturchef som har ansvar för organisationskulturen och därmed för de kultur- och affärsdrivande berättelserna. Mindre företag och organisationer kanske inte kan en sådan heltidare men då identifierar man en person som har ansvaret.
Man kan till och med köpa in den tjänsten utifrån men några måste vara ”value champions” som ett företag jag jobbade med kallade detta.
Hur gör man då? Jag menar hur bygger man storyn? Då gäller inte det som jag under många år, som lärare på Journalisthögskolan, lärde ut: Följ banan När, var, hur, vem, vad och varför och du får en artikel. Det stämmer ju ofta i framförallt nyhetsjournalistiken.
Nej i Storytellandet sätter man lugnt och fint en scen som läsaren, lyssnaren, tittaren kan ta till sig och fylla med sina associationer. Sedan för man in människor (stories kräver människor) och låter något hända som är ämnat att beröra eller ge insikt eller kunskap. Det är det jag i min bok kallar att Befolka varumärket.
Hur människor sen tolkar eller reagerar berättelsen är upp till var och en. I den meningen är detta en dialogteknik.