Vad ska man tänka på?

Fråga:
Nu har vi läst din bok, hört dina seminarier och ska börja skörda berättelser själva i vår organisation. Vi är 8 regioner och hoppas kunna få berättelser från alla dessa som vi sen ska samla till en egen storyrepertoar att använda för att bli framgångsrika i vår verksamhet.
Svar:
Det första och viktigaste är att lyssna. Den som leder träffarna där ni ska söka och skörda berättelser kan börja med att ge exempel på hur det kan låta. Finns i min bok och om ni har filmat någon eller några redan i den inledande fasen så kan de användas för att…


…inspirera och bädda för frågan:
Har vi några sådana berättelser här också?
Alla kan berätta. Det gäller bara att komma på att vi är omgivna av sanna berättelser om vårt företag eller vår organisation. Berättelser av och om medarbetare, av och om kunder eller brukare. Berättelser om när vi gjorde det ”lilla extra” eller när vi lärde oss något viktigt. Berättelser om misstag och berättelsen som bekräftar nyttan med att vi finns.
• Undvik för mycket siffror och fakta.
• Försök att hitta den avgörande händelsen ( magic moment ).
• Befolka. En berättelse bygger alltid på mänskliga möten.
• Försök att hitta det dramaturgiska klimax där det händer något. Där det finns ett före och efter. Där vi lärde oss något viktigt.
• Var försiktig med förspel som du tycker att du måste berätta innan du kommer till själva storyn.
• Så här kan man börja: En dag ringde telefonen… Eller jag fick ett mejl… Eller plötsligt kom en kvinna inrusande till vår kundtjänst… Eller han hade länge gått runt i butiken innan han kom fram till mig… Eller lille Sebastian hade varit tyst hela morgonen…
• Berätta i bilder. Hur såg det ut på platsen? Hur var han klädd? Hur lät det?
• Tala sanning men behåll rätten att måla även om du inte varit där.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *