När jag träffar ett företag eller en organisation så har jag alltid läst på och googlat dem. Jag vet alltså en hel del redan när jag kommer. Därför blir jag lätt besviken när de börjar berätta allt detta som redan står på webb och i olika trycksaker. Slöseri med tid och med kommunikationsmöjligheter. Ungefär lika tokigt som att ha högläsning ur en power point-presentation.
Förbered istället något som inte finns att läsa i researchen. Jag vill ha något ytterligare. Vi är ju människor som konverserar i ett mänskligt möte och en bra story kan i det läget addera emotionella värden kopplade till verksamheten.
Fakta kan man lätt röra ihop eller glömma. Hur många nollor var det? Vilka prestanda var det? Vår hjärna är däremot designad att ta emot och lagra berättelser. Det lär till och med gå att mäta med modern hjärnröntgenteknik.
Så ska det vara så svårt att förstå? Reflektera och berätta. Sätt en scen, för in människor och låt något hända som visat att det finns ett före och ett efter i berättelsen. Det är Storytelling och det fungerar också i och kring företag, organisationer (organisation = människor) och deras varor och tjänster.