Kan du definiera vad story betyder, frågade en extremt akademiskt inriktad man på ett av mina seminarier nyligen. Jag blev lite ställd. Jag har två akademiska examina så jag vet vad vetenskap är. Men när jag arbetar med Corporate Storytelling försöker jag flytta ned energin från den intellektuella basen i hjärnan till hjärtat.
Vi är alla människor och när vi uttrycker detta att vara människa berättar vi från hjärtat var vi kommer ifrån, var vi befinner oss, vart vi är på väg och meningen med att vi överhuvudtaget finns till som del av en flock.
Detta gäller alltså även på jobbet, där vi tillbringar en stor del av vår vakna tid. Tribens folklore om allt detta och om varför våra kunder / klienter / ägare / medarbetare ska förstå denna kultur är utmaningen i Corporate Storytelling.
Det gäller företag, myndigheter, kommuner, konsulter och vad du vill. Bästa storyn vinner och utan story finns du inte.
Det är det denna webbplats envist ältar sen snart 10 år.