Nyhetsbrev 66: Bli min seminariegäst

I dag går detta, det 66e nyhetsbrevet från Storytellers.se ut till cirka 3.300 prenumeranter. Vill du läsa det så kan du klicka på länken här under. Vill du också vara med på sändlistan när nästa nyhetsbrev kommer så anmäl dig här: matts@storytellers.se
Det är självfallet kostnadsfritt. Tidigare nyhetsbrev finns arkiverade om du scrollar och söker i högerkanten på denna webbsida.
Här under kommer du till det sextiosjätte:


Nyhetsbrev 66
Hej Storytellervän.
Det är så dags för det 66e nyhetsbrevet från Storytellers.se. Här berättar jag som vanligt lite om vad som händer med anknytning till Storytelling och organisationskultur. Jag som skriver detta och alla tidigare nyhetsbrev heter Matts Heijbel. Jag brukar efter alla dessa år lite skämtsamt kalla mig Sveriges Mr Storyteller.
Jag är författare och journalist med socialantropologisk bakgrund och arbetar med Corporate Storytelling och Storytelling i och om företag och organisationer sen slutet av 90-talet. Min bok Storytelling befolkar varumärket används numera brett av dem som vill bygga berättande organisationer.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Den 17 november har jag ett seminarium på Kvalitetsmässan som pågår på Svenska Mässan i Göteborg. Cirka 300 betalande personer har anmält sig till mitt seminarium som har nummer 126.
Jag frågade då om jag kunde få några fribiljetter för att dela ut till mina nyhetsbrevsläsare.
Det fick jag.
Så om du vill och kan komma så mejlsvara omgående ordet seminarium genom att vända detta brev. Om du blir bland de fem första så är du välkommen som min gäst på seminariet i Göteborg den 17 november kl 08.30 – 09.50. Jag kontaktar de fem första.
De första 5 som mejlar får alltså fribiljett av mig. Erbjudandet ger utöver mitt seminarium också tillgång till alla de öppna delarna av mässan med debatter, intervjuer, öppet hus mm.
Läs mer om den gigantiska Kvalitetsmässan på www.kvalitetsmassan.se
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag har den senaste tiden blivit intervjuad av flera tidningar. De är ofta intresserade av att tala om arbetsgivarvarumärket, s k Employer Branding och organisationskulturens betydelse för att locka till sig rätt medarbetare och för att bli framgångsrika på marknaden genom att bli mer berättande.
De där två sidorna, locka med berättelser, sälja med berättelser är två sidor av ett storytellingmynt om man så vill. Genom att lyssna, skörda och använda berättelser blir man synlig som kultur.
Jag har länge propagerat för att företagen borde skaffa sig kulturchefer. Klart utpekade personer som inser att det alltid finns ett kulturkapital och att det är viktigt att man stimulerar det när man odlar och laddar sin varumärken.
En av dessa kulturchefer är E-handelsföretaget Klarnas Martin Grauers som dessutom blivit utnämnd 2011 till årets mest inspirerande medarbetare av 4potentials och tidningen Metro. Han är en kulturbärare och arbetar med kulturen som kraft.
Jag är övertygad om att kulturchefer, ofta placerade på HR-sidan, kommer att blomma upp alltmer i svenskt arbetsliv. En framgångsrik organisation som lär sig att bli berättande blir framgångsrik.
Jag får ibland frågan om inte storytellandet minskar i betydelse om nu alltfler börjar berätta. Jag tror inte det. Alla har sina speciella och unika berättelser och utan dessa finns man inte. Så det är inte något tåg som gått där bara de första gjort det och lyckas. Dessutom kan verktyget användas på olika sätt. Utan kultur finns vi inte och utan berättelser ingen kultur.
Kultur handlar om mjuka värden och dessa uttrycks bäst genom att de som delar kulturen lyssnar av och berättar om människor och om varför man finns, var man befinner sig och vart man är på väg. Företag berättar genom verkliga händelser, dvs Corporate Storytelling. Företag skapar och regisserar dessutom händelser som ger berättelser som visar vägen in i framtiden.
Det är det jag missionerar om på mina föreläsningar och det är det som öppnar vägen till workshops och skördefester där jag hjälper företag och organisationer att söka och finna dessa berättelser i sitt kulturkapital.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag har förutom en rad företag och organisationer varit involverad som storylistener / storyteller i flera myndigheter på senare tid. Trafikverket, Arbetsmiljöverket och Skatteverket till exempel.
Kan man älska en myndighet? Det är klart man kan men då får myndigheten lov att berätta för att bygga legitimitet och för att beröra. Och för att locka till sig rätt typ av medarbetare.
Statsvetarna talar om government och governance för att synliggöra och beskriva nya styrformer och samverkan med exempelvis EU och olika slags organisationer i 2010-talet.
Det behövs nog en del storytelling för att göra vår historiska situation och vår framtid synlig. Det gäller förstås också inom politiken.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Den 16 november är jag på Kompetensmässan i Stockholm. Den 17, som sagt, på Kvalitetsmässan i Göteborg. Den första december deltar jag i ett heldagsseminarium i Stockholm som kallas ”Riktig employer branding – inifrån och ut!
Arrangör är det internationella organisationsutvecklingsföretaget Great Place to Work som finns i 40 länder, däribland Sverige. Jag talar under rubriken Corporate Storytelling – en guldgruva.
Jag tar bland annat upp betydelsen av väl avvägda, befolkade och sanna berättelser för att attrahera de medarbetare man söker för att utveckla verksamheten och få folk att trivas på jobbet.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det var det det. Du som får det här nyhetsbrevet får det för att du bett om det eller varit på något av mina seminarier och skrivit upp dig på lista. Antalet prenumeranter är nu drygt 3.300.
Vill du att jag ska komma till ditt företag eller din organisation så hör av dig till matts@storytellers.se så kan vi tala om saken.
Vill du inte ha detta nyhetsbrev mer så vänd det med ett nej tack så tar jag bort dig hälsar
Matts Heijbel
Stockholm / Grödinge
15 november 2011

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *