Jag får ofta frågor från olika företag och företagare som handlar om att porträttera en ägare, chef eller grundare som en del av varumärket. Att befolka varumärket inifrån och ut, så att säga.
När kläddesignern Mika Modiggård, kvinnan bakom varumärket Mika Moddigård, och jag diskuterade så tyckte jag att det var viktigt att ta ställning till om man ska involvera den personliga berättelsen. Vi kom fram till att heter man Mika Modiggård och kallar sitt märke Mika Modiggård så bör man ju förstås ladda det med personen Mika. Det hade hon nytta av när Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel kom till Berlin och fick träffa bl a just henne. Då hade hon redan utöver klädkollektionen en väl skördad berättelse sig själv och om uppväxten på Hornsgatan i Stockholm som fascinerade Victoria och Daniel. Hon talade om hur hon köpte second-hand-kläder och sprättade upp dem i sömmarna för att lära sig tillskärning och om fritidspedagogen på fritids lärde 10-åriga barn att designa och sy. Allt detta innan Victoria och Daniel ens tittade på kläderna. Det är ett gott exempel på hur man kan addera berättelser som mervärden till själva produkten. Speciellt när man som Mika har sitt namn i varumärket.
Jag kan själv använda väl valda delar om mitt liv när jag utifrån mitt förtag Heijbel & Co vill föra berättelsens betydelse på tal. Rätt använt har varje människa en guldgruva av berättelser som kan ge framgång i verksamheten och tydliggöra idén.
Men priset i denna personberättelsernas bransch tar förstås Apple-Jesus Steve Jobs. Nu har hans…
…biografi kommit och blivit översatt till ett 30-tal språk, bla svenska.
Jag har förstås talat om honom många gånger och jag brukar tipsa om hans Stanfordföreläsning som du kan höra här.
När han presenterade Ipaden skrev Wall Street Journal: ” Senaste gången folk blev lika uppjagade av en platta hade några budord karvats in i den ” med association till Moses och stentavlorna han fick av Gud.
I Walter Isaacsons Jobs-biografi berättas, enligt recensenten i Expressen Adam Svanell, hur han föredrog intuition framför rationalitet. Ingenjörskonst, rationalitet och ren vetenskap var inte Jobs religion.
Med rent önsketänkande uppnådde han till synes omöjliga mål, genom att vägra acceptera det omöjliga.
Hans fans blev som evangelister och en slags fundamentalistiska lärjungar som trodde att allt som kom från honom var rätt och riktigt. De beställde produkterna utan att ens ha sett dem och talade gärna om hur han efter att ha fått lämna Apple kom tillbaks som den förlorade sonen där han räddade företaget från konkurs och lyckades bygga ett världsledande varumärke.
På nätet finns mängder av Steve Jobs-citat. Som till exempel detta:
”Remembering that you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking you have something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart.”
Steve Jobs
Eller detta:
”A lot of people in our industry haven’t had very diverse experiences. So they don’t have enough dots to connect, and they end up with very linear solutions without a broad perspective on the problem. The broader one’s understanding of the human experience, the better design we will have.”
Steve Jobs
Read more: http://www.brainyquote.com/quotes/authors/s/steve_jobs.html#ixzz1cAepelj4
Varje företag och organisation bör förstås reflektera över om de kan ladda in i stort eller smått emotionella värderingsgrundade berättelser om personer i och omkring organisationen för att odla och ladda sina varumärken.
Men Apple-Jesus finns det bara en och han kommer förmodligen att leva länge och citeras som en guru även i frågor bortom datorer, Ipads och Ajfåner.
PS. Vi har själva både Macdatorer, Iphones och Ipads i familjen….halleluja.
