Nu när björnjakten är igång och närmare 300 björnar kommer att skjutas i Sverige kan det vara kul att reflektera över en spännande produktstory. Nämligen den om Tebbybjörnen.
Namnet Teddy Bear är nämligen lånat ( och accepterat ) av den äldre presidenten Roosevelt, Theodore Roosevelt kallades på amerikanskt vis helt enkelt Teddy.
Vad var det då som hände? Jo, Teddy vägrade ”avrätta” en av jaktsällskapet infångad Björn under en jakt i Mississippi 1902 eftersom han tyckte synd om den och ansåg det osportsligt att skjuta en björn fastknuten vid ett träd i skogen.
En entreprenör och leksakshandlare i Washington såg en politisk skämtteckning om detta och tyckte händelsen var så gripande och rolig att han skapade en gullig gosebjörn som han kallade Teddy´s Bear. Han sålde den i sin butik och snart spred den sig över världen.
Teddy Roosevelt gillade grejen och tillät uttrycket Teddy Bear. Han till och med använde den söta nallen som politisk symbol när han ville bli återvald en bit in i det tidiga 1900-talet.
Undrar om Lasse Berghagen visste det när han skrev Teddybjörnen Fredriksson.
Detta är ett utmärkt exempel på adderat storyvärde till en produkt. Fredrik Rundkvist i Aftonbladet ledde mig in på spåret.