You get what you give, sa vi till varandra på 70-talet. Det är ju inte så konstigt sagt. Men om vi tar in det i ett Corporate Storytellingperspektiv så kan tanken leda till några reflektioner:
1. Den som ger en berättelse får en berättelse:
Detta är en del av människans natur som du kan iaktta när som helst. Om du på jobbet, i familjen, i kundmötena, bland vännerna och var som helst i ett mänskligt sammanhang ger en berättelse så står snart flera på tur att svara med sin berättelse. Detta är en viktig tanke för chefer och ledare som vill visa uppskattning och som dessutom vill få berättelser för att gå vidare i arbetet att bygga en berättande organisation.
2. Det krävs en lyssnare för att bli en berättare:
Detta kan förstås lika gärna sägas som att It takes a listener to be a teller. Hur ska du kunna berätta om du inte får något från någon som du kan berätta. Och kanske än viktigare i Corporate Storytellingsammanhang, vad talar kunderna och brukarna om? Vad frågar de efter? Lyssna och svara med en berättelse. I omvärldsberättelserna finns frågorna som bäddar för organisationens berättelser och dessutom skymtar nästa affärsidé emellan raderna.
3. Påverka snacket:
Om du vill påverka bilden av och snacket om din verksamhet och om du vill addera värden till dina produkter och tjänster så får du faktiskt lov att leverera sanna händelsebaserade berättelser som visar nyttan och meningen med att verksamheten överhuvudtaget behövs. Den som ger sanna emotionella berättelser har stor möjlighet att påverka snacket. Det är samtidigt själva bekräftelsen av att detta är en berättande organisation.
Det är ju i slutändan så att det omvärlden säger om er verksamhet är det som faktiskt bygger bilden. Det går alltså inte att diktera den bilden. Hur schysst och ansvarstagande man än tycker man är så byggs bilden utifrån av vad omvärlden uppfattar och associerar med ert varumärke.
Men min poäng är att det hindrar ändå inte att man ska delta, lyssna av, reagera, berätta och ge bilder av verksamheten, varorna och tjänsterna. Folk kommer alltid att snacka men du kan förstås påverka snacket.