I går var jag i Uppsala och hade ett storyseminarium med ett femtontal kommunikatörer. Vi letade berättelser dels om Uppsala som plats, dels om kommunikatörerna själva som en del av organisationen och dels om nyttan med att ha en kommunal organisation över huvud taget. En annan viktig roll som Storytelling kan ha i kommunal verksamhet är Employer Branding.
Kommunerna står inför…
…enorma personalförändringar när många av dem som passerat de sextio steg för steg ska lämna organisationen. Här måste kommunen som arbetsgivare göras synlig för att attrahera fortsättarna som snart ska rekryteras.
Hur många av de unga vet och förstår att en kommun faktiskt bygger framtid och skapar ett fungerande samhälle? Hur många här tänkt på att kommunen ofta är den största arbetsgivaren på en ort? Hur många har insett vad människonära och emotionellt ett arbete i kommunen kan vara?
Här behövs berättelser. Jag har därför utvecklat ett koncept och har redan haft ett tiotal kommuner som mina uppdragsgivare. Jag lovar att det, ur ett storyformat, finns massor av guld att gräva bland händelser som visar meningen med en kommunal organisation.
