Ewa Åkerlind som arbetar med kommunikation på Vattenfall är också kund till Vattenfall. Exempelvis när det gäller stugan som Vattenfall vaktar åt henne och hennes familj.
Så här går det till, enligt hennes egen berättelse:
Stugvakten
Stugan är min och familjens lilla oas. Trädgården är helt underbar! Damen vi köpte huset av var en verklig trädgårdsexpert. Från tidigt på våren till sent på hösten möts vi alltid av en lummig grönska och enorm blomsterprakt.
Det är värre ställt med själva huset. Litet, brunt och gråvitt ligger det uppkrupet på berget. Trappan upp är vinglig, rummen är pyttesmå, golvet knarrar och köksluckorna sitter snett.
Vattenledningarna, som är dragna under huset, är upphängda med färgglada bitar av ett gammalt klädstreck. De skyddas av en värmande el-slinga vintertid, för att inte spricka. Elen köper jag från Vattenfall.
De flesta stugägare åker ut och ser till huset ett par gånger i månaden på vintern rädda för att drabbas av sönderfrusna vattenledningar eller en frys som börjat frosta av sig själv. Det blir ju ofta strömavbrott i blåsiga Roslagen vilket kan leda till dessa skräckscenarier.
Men jag tar det lugnt, tack vare Vattenfall.
Jag har ju min stugvakt. Nu är det inte grannen jag menar här utan det är faktiskt min elleverantör, Vattenfall, som skickar ett sms om det blir strömavbrott just i Dyvik på Vätö.
I sms’et står det att det är strömavbrott på Vätö. Det framgår också och när det beräknas vara avhjälpt, så jag vet. När elen snart fungerar igen, får jag ett nytt meddelande. Då kan jag pusta ut igen.
Vattenfall tar sitt ansvar och jag förväntar mig att elen bara ska fungera. I värsta fall, om nu avbrottet skulle vara längre än 24 timmar får jag också ersättning från Vattenfall, helt automatiskt.
Jag anmälde mig till sms-tjänsten på Vattenfalls hemsida, när jag hade köpt huset. Det är bra att Vattenfall är öppna med att det faktisk kan bli strömavbrott och vad man i så fall ska tänka på.
Till exempel klarar sig frysen flera dygn, bara man inte öppnar dörren.
Ett sms är ett bra och effektivt sätt att meddela sig på. Om jag skulle vara på landet och allt skulle bli svart, så vet jag vad som hänt och när det kan bli klart. Man kan ju inte gå in på Internet eller se på TV då.
TV kan jag i och för sig ändå inte se på, ingen har vågat sig upp på plåttaket för att ställa in antennen. Det kanske inte håller…
Ewa Åkerlind tycker att denna Vattenfallstjänst passar bra på värdeorden Ansvarstagande och Effektivitet som ingår i företagets värdegrund.