Kan Vattenfall kommunicera emotionellt med hjälp av storytelling. Klart man kan, jag hade workshop med deras centrala nordiska kommunikatörer i dag på sagotemplet Junibacken och vi samlade en mindre skörd om människomöten i den kommersiella energivärlden. Det finns gott om sådana som kan komplettera bilden av energijätten som har mer än 40.000 medarbetare. Små, vardagliga mänskliga möten som visar vad det kan handla om.
Men hur använder man berättelserna sen då? Hur ska man kommunicera ut dem?
/Ellen
Hej Ellen
Det jag beskriver helt kort om Vattenfall är en workshop. Den ger en första skörd av berättelser som har med Vattenfall och Vattenfalls verksamhet på ett eller annat sätt att göra.
Sen kan man skala ned dem, ta bort siffror, namn och avdelningssnack för att fokusera själva händelsen. Man behöver inte ens nämna namnen å de inblandade eller exakt datum eller plats.
Men självfallet ska man tala om verkliga händelser. När man har snyggat till berättelserna rent dramaturgiskt med tydliga dramaturgiska höjdpunkter kan man använda dem i sina vanliga kanaler. Egen webb, sociala medier, trycksaker, inom glas och ram, i annonser, som mervärden bifogade med sina produkter eller tjänster och kanske framförallt i muntlig form exempelvis inom ledarskap.
Men allt detta är förstås ett digert efterarbete som kräver någon som driver på.
Matts