Skomärkena Adidas och Puma har stories som de använder för att ladda sina varumärken liksom Birkenstock. Rättviseskorna Blackspot i hampa och sula av bildäck också. Ett skomärke som just fyllt 50, Dr Martens, har det likaså. Men Dr Martensskorna är egentligen 65 år gamla. Det var nämligen en naziläkare, Herrn Doktor Märthen, som skadade foten och därför skapade en fiffig sula av överblivet gummi från tyska Luftwaffe till kängan som senare utvecklades till en bekväm arbetarsko.
Skon såldes senare till familjen Griggs i England som nu sålt Dr Martens sen 50 år. Med och utan stålhätta för arbetare och sparkande skinheads. Skon har gjort en märklig varumärkesresa mellan skinheads, arbetare, punkare och ungdomar i största allmänhet. Den har utvecklat en stark ungdomskulturens DNA, säger Martin Roach som skrivit en bok om Dr Martens. Om Dr Martens läser jag i Johannes Forssbergs utmärkta artikel i Expressen för några dagar sen.