I dag hade jag ännu ett av mina frukostseminarier. Vi satt en grupp tillsammans i konferensrummet med frukosten på bordet och talade om storytelling ur olika aspekter. Någon ville tala om storytelling vid nyföretagande, någon ville tala om storytelling för att kunna visa varifrån hans företag en gång kom. Någon talade om storytelling vid rekrytering och vi insåg nog alla att människan är byggd för och av berättelser. Oavsett var…
vi befunnit oss i tid eller rum så har vi alltid talat och lyssnat. Redan mycket tidigt när vi var barn var storytelling och storylistening med och byggde oss som människor.
Med mina yngsta barn släppte jag därför taget om Disney och Bröderna Grimm och växlade över till berättelser om familjen och mig själv när det var läggdags. Det visade sig vara ett bra och enkelt sätt att både relationsbygga och finna en bra landning efter dagen med de små.
Någon har sagt att människan är ett berättande djur. Att vi berättar, förstår, kommer ihåg och lever via våra berättelser. Vid elden pågick detta i många tusen år och så är det också nu även om lägerelden numera ofta är utbytt mot lunchrummet eller kaffeapparaten.
Berättelserna handlar om livet självt och hur man ska hantera livet. Vi kommer alltså inte undan, inte ens på jobbet där de flesta av oss tillbringar merparten av vår vakna tid.
För en ledare på ett företag blir därför storytelling ett viktigt verktyg. Ett mjukt och emotionellt redskap vid sidan av maskiner och regelverk. Detta har storymedvetna företag och organisationer förstått och börjat utforska när de vill bygga relationer inom och utom organisationen och när de vill hitta emotionella berättelser för att befolka sina varumärken och nå framgång.
Vid sälj, organisationsutveckling, visionsarbete och sökande efter det gemensamma arvet kan berättelserna göra ett utmärkt jobb om man bara skördar dem och bygger en relevant repertoar.
Det finns numera vetenskaplig forskning med analyser och noggranna mätningar som behandlar storytelling som kommunikationsmetod . Men det finns också en nedärvd självklarhet som vi alla upplevt när vi berör eller berörs av en sann berättelse.
Berättandet är alltså inte bara något förpassat till sängkanten när vi lägger våra barn utan det finns berättande och lyssnade kring oss hela livet. Det är berättelserna som bygger oss till människor i de sammanhang där vi rör oss.
Detta är den självklara utgångspunkten för dem som ger sig in i Storytelling in and about Organizations eller Corporate Storytelling. Berättarkapitalet finns hela tiden där så det är bara att skörda berättelser och sätta dem i arbete.
Nästa frukostseminarium då vi diskuterar sådant och annat som dyker upp blir den 8 april.
Hej Matts!
Först: den här texten var nog en av de bästa jag läst här på bloggen. Du kopplar dina egna erfarenheter med ditt uppdrag på ett suveränt sett.
Hur som helst: Jag skrev en text på min blogg där jag kopplar ihop storytelling och det jag sysslar med. Kanske skulle det intressera dig.
Skulle också vara intressant att höra din åsikt om saken.