Vilka är argumenten?

Fråga:
Kan du ge argument för att dra igång en Storytellingprocess i företaget?
Svar:
Jag brukar säga att Strategisk Storytelling är ett multiverktyg. Man kan använda den till olika processer, det handlar helt enkelt på hur man ställer in instrumenten.
Till att börja med kan man ta ställning till några tänkbara huvudspår på insidan eller utsidan av varumärket. Exempelvis kan man diskutera om det handlar om ledarskap, kulturbyggande, sälj, marknadsföring, rekrytering eller organisationsutveckling.
På insidan…


kan man exempelvis tala om att:
skörda sanna berättelser för att rädda och föra vidare viktig kunskap till nyanlända i flocken.
• förflytta varumärken i den meningen att man i en förändringsprocess vill försöka ändra sig, kanske från förvaltarkultur till proaktiv servicekultur.
• stötta grupputveckling för att bli mer framgångsrik i produktionen av varor eller tjänster.
• visa och stödja önskade värderingar.
• lära från sina framgångar och misstag genom att berätta om viktiga händelser.
• arbeta för förändring genom att proaktivt prova och visa nya tänkbara sätt att arbeta.
• i realtid berätta om organisationens arv och historia genom att löpande skörda stories om viktiga händelser.

När jag möter företag och organisationer är det därför alltid viktigt att tala om dessa tankar för att enas om en liknande målbild innan vi inleder i en Storytellingprocess.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *