I politiken är det vanligt, men hur är det i näringslivet? Jag får ofta frågan om hur vanligt det är att fientlig storytelling används i privat och offentligt arbetsliv för att försvaga en konkurrent. Är det vanligt att en konkurrerande verksamhet fientligt planterar berättelser om andra enbart med avsikten att den vägen vinna egna fördelar. Jag brukar svara att jag kanske är naiv, men att jag inte stött på det, att jag tror det är mycket ovanligt och att jag ännu inte blivt tillfrågad om att delta i ett arbete för att med storytelling misskreditera andra. Ibland tillägger jag att jag förstår att det förstås förekommer. Jag menar då utöver den mer impulsiva diskussion som hela tiden förs i bloggar och andra sociala medier och som kan ta eld och spridas som skogsbränder.
När jag nu läser att en rad asiatiska bilar plötsligt har blivit livsfarliga i Usa så undrar jag förstås lite med tanke på den amerikanska bilindustrins kris. Jag vet inte men visst dyker tanken upp att det finns en medveten stratgei bakom när man läser det här i Newzglobe.