Jag träffar många människor i början av sina karriärer. I min familj de egna barnen och i mina kontakter med studenter och i mitt liv som storytellingkonsult över huvudtaget rader av 20-30-åringar. Jag träffar också rader av arbetsgivare som söker nya medarbetare.
Till de unga som söker jobb säger jag ofta: Visst ska du ha ordning på ditt cv men det är ändå så att bästa trovärdiga storyn vinner.
Ha en befolkad vision i storyformat av din framtid i relation till företaget eller organisationen där du vill verka, sen plockar du fram cv:t när – och om – det blir aktuellt.
Du ska alltså förbereda händelsebaserade berättelser om dig själv och kunna förklara hur dessa händelser lett dig till…
just detta möte där du för närvarande befinner dig, öga mot öga med den tilltänkta arbetsgivaren. Du ska helst kunna måla upp en bild som går in i rekryterarens världsbild och påverkar hans eller hennes känsla. En bild där du själv har en så viktig roll att den inte fungerar utan dig.
Försök alltså att med ord att måla och bygga en framtidsberättelse där du har en roll, en story som visar hur både du och organisationen kommer att utvecklas.
Rekryteraren eller arbetsgivaren å andra sidan ska också bygga en berättelse som lockar och attraherar rätt arbetssökande. Arbetsgivarstoryn ska sortera de sökande på ett vettigt sätt om den är väl genomtänkt. Rekryteraren, eller arbetsgivaren, bör alltså också, i ord, kunna måla en berättelse om framtiden.
I den arbetsgivarberättelsen ska det finnas nödvändig plats för rätt arbetssökande. Man skulle kunna säga: Visst ska man ha en befattningsbeskrivning men först och främst en trovärdig berättelse, eller vision, om framtiden.
Både arbetsgivare och arbetssökande kan utifrån detta perspektiv börja träna sig med att läsa och lyssna till berättelser som finns omkring oss. Berätta för kamrater och kollegor och använd sedan berättardramaturgin om företaget eller organisationen.
Inte minst i den så kallade offentliga sektorn som ju står inför gigantiska rekryteringar de närmaste åren bör man reflektera över detta.
Inte sen, utan NU!
Detta är tankar som dyker upp när jag blir involverad i frågan om Storytelling i rekryteringsprocesser och jobbsökeri.