Fråga:
Kan man arbeta med storytelling när man bygger sitt arbetsgivarmärke, eller vid så kallad employer branding?
Svar:
Storytelling kan ge en utmärkt möjlighet att spegla och visa organisationens kultur och värderingar. Man kan då så att säga sortera arbetssökande direkt. Dessutom kan den sökande reflektera över sina egna berättelser och värderingar för att på så sätt…
replikera på arbetsgivarens värdepaket.
Genom att medvetet bygga en storyrepertoar kan en arbetsgivare också få medarbetarna att bli bärare av dessa berättelser i och med att de adderar dem till sin egen privata berättarrepertoar.
Storytelling i och om organisationer är verktyg som kan användas på olika sätt. Marknadsföring, sälj, rekrytering, ledarskap, internkulturellt byggande etc.
Jag har själv vid flera tillfällen haft just uppdraget att arbeta utifrån ett uttalat employer-branding-perspektiv.
Man skulle kunna säga att arbetsgivaren bjuder ut ett arbetstillfälle på marknaden och den sökande berörs och levererar sig själv och sina berättelser i den köp-sälj-situation som ett anställningsförfarande är.
Visst ska man ha ett bra cv men bästa storyn vinner.
Inte minst den offentliga sektorn, som står inför väldigt stora personalavgångar, kommer de närmaste åren att att ägna sig mycket mer åt att ladda sina varumärken både utåt och inåt med emotionellt berättarkapital.
Dessutom kan arbetsgivaren sprida snacket via Word of Mouth och Word of Mouse. Möjligheten att via den sociala webben få riktigt lämpliga spontanansökningar ökar om man gjort den läxan grundligt.
Det kan nog vara skönt att slippa lägga ut rekryteringen på rekryteringsfirmor som egentligen inte kan känna varje kunds kultur. Det kan nog vara skönt att slippa hantera 1.000 ansökningar när man via berättelserna istället kan attrahera en mindre mer lockad målgrupp via noga skördade, sanna berättelser som förpackats och satts i arbete i varumärkets tjänst.