Jag skulle tro att Ingvar Kamprad myser på sin vingård när han tänker på alla tusen och åter tusen marknadsförare som känner till och återberättar företagsfolklore om Ikea och Kamprad. Vill man påverka snacket så får man leverera, något Ikeakulturen fattat.
Det är ju så att det ligger i…
…människans natur att berätta. Och i hennes kultur.
Berättelser bär och visar kultur och värderingar. Alla människor berättar korta bilder ur sin och andras verklighet. Twittrandet är i den meningen ett nytt gott exempel på en modern berättarkanal.
Människan är alltså hela tiden öppen för en bra, intressant, tankeväckande berättelse. Det finns nära obegränsat med potentiella gratismarknadsförare där ute om du lyckas ta dig in i deras berättarrepertoar. De behöver inte ens vara kunder eller intressenter för dina varor eller tjänster om berättelsen har tillräckligt stark beröringskraft.
Som företag eller organisation måste man därför vara trovärdig och sann. Man kommer aldrig att få dem att gratisjobba med ett reklamaktigt sloganförpackat säljbudskap.
Så. Berättarkapitalet finns att skörda ur verkligheten kring ditt företag eller din organisation. Förutom de egna medarbetarna som potentiella kulturbärare kan du involvera tusen och åter tusen andra om du lär dig att hantera storyverktygen på ett skickligt sätt.