Framgångsrika företag och organisationer använder storytelling bland annat för att utveckla och förändra organisationen, locka till sig medarbetare med rätt inställning och för att överföra kunskap. I säljprocesser kan berättelserna addera mervärden till varor och tjänster. När jag…
…arbetar med företag och organisationer strävar jag därför efter att göra dem, vad jag kallar, storymedvetna. Här har inspirationsföreläsningen en viktig uppgift.
Vi diskuterar sen tillsammans storytellingen som verktyg och vi diskuterar och analyserar de berättelser vi söker, finner och skördar. Vi tränar oss att se de olika typerna av berättelser och hur de kan användas.
I den privata företagsvärlden är det ofta fokus på berättelser som säljer. I kommuner och myndigheter är det ofta legitimitetsberättelser och berättelser som stimulerar och uppmuntrar kreativitet. I insamlingsorganisationer av olika tag är det den befolkade emotionella exempelberättelsen som dominerar.
Storytelling i samband med förändringsprocesser och i samband med fusioner och förvärv är en fråga som blivit mer efterfrågad på senare år. Då diskuterar man förstås frågan vems story som ska gälla? Kan man blanda? Hur hanterar man egentligen de olika organisationernas berättarkapital? Vilka berättelser kan de olika parterna ha med sig in i den nya organisationen?
Vid fusioner och förvärv är det också viktigt att diskutera visionsberättelserna. Hur ska man kunna enas om berättelser som gör en gemensam framtid synlig och begriplig?