Du som sökt dig till den här webbplatsen har förmodligen redan förstått att det finns kraft i storytelling. Att emotionellt ladda varor och tjänster med berättelser leder till framgång. Det är bland annat det som Corporate Storytellers håller på med. Söker, skördar, väljer, förpackar och sätter berättelser i arbete. En stark berättelse…
….har en helt annan kraft och är lättare att minnas än beskrivande faktainformation om procedurer och processer.
Fakta informerar stories berör.
Varför förstår då inte alla företag och organisationer att emotionell kommunikation om befolkade händelser är en viktig del i ett framgångskoncept?
All organisation är ju de facto människor. Människor känner och reagerar. Även den mest teknikintensiva eller byråkratiska organisationen byggs av människor för människor. Logiska tekniker och paragrafstyrda administratörer har lika mycket känslor som alla andra och är lika viktiga i helheten.
Berätta om dessa människor, deras kunder och intressenter och om meningen med att organisationen finns till.
Detta är något en professionell organisationsstoryteller kan hjälpa till med. När man ger sig in i storytelling frågar man sig varför man gör det, vad man vill åstadkomma och hur man ska nå dit.
Tänk på att det handlar mer om vad du berättar än hur. Först kommer innehåll, sen framförandeteknik. Även den som rodnar, drar sig i örat och tappar tråden, men har en bra berättelse att förmedla, kan befolka varumärken. Därför är det viktigt att berättelsen upplevs som verklig och sann.
Sagorna och de påhittade scenarierna kan vi sköta på fritiden.