Om du vill framföra ett budskap eller visa värderingar eller kunskap med hjälp av Corporate Storytelling så är det viktigaste vad du säger inte hur du säger det. Det är alltså inte, som jag ser det, utbildning i framförandeteknik som du främst behöver utan viktigast är att du förstår att du har något viktigt att berätta som du också tycker visar vad du/ni står för eller vad du/ni kan.
Jag glömmer aldrig när den framstående berättaren…
…Ulf Ärnström berättade om tusenfotningen. Jag tror att den berättelsen handlar om detta.
Ungefär så här minns jag den.
En tusenfoting fick frågan hur hon kunde starta när hon hade så många fötter. Vilken fot rörde hon först.
Det frågan hade tusenfotingen inte fått förr och hon började fundera på den. Var det höger främsta foten eller vänsterbakerst. Eller var det någon fot mitt i raden. Eller var det alla tusen på en gång.
Sen dess har den tusenfotingen inte kommit iväg. Det blev lite för mycket hur.
Hade hon fått frågan om hon bara kunde gå ett varv hade det varit hur enkelt som helst.
Corporate Storytelling, så som jag håller på med det, handlar alltså mer om vad än om hur man berättar. Huret riskerar att hämma berättaren och snacket (Word of Mouth) blir lidande eftersom berättandet blir för prestationsfyllt.
Så om manus eller stolpar. Om att stå stilla eller röra sig. Om att titta på en i taget eller svepa med blicken över alla. Om det är förbjudet att dra handen genom håret. De där frågorna tycker jag, i vardagliga storytellingsammanhang, kommer först i andra hand.
Jag uppmanar helt enkelt dem jag stöttar att berätta enbart om de tror på det de säger och att utgå från att den som lyssnar vill höra och är din vän. Då blir det bra även om du till och med tappar tråden, rodnar eller drar handen genom håret.
Men det hindrar inte att du förstås ska sätta en scen i berättelsen innan du befolkar din scen och låter något hända med de människor du fört in i den berättande scenen. Och att du ska driva fram till den poäng som du är väl medveten om. Vägen till klimax kan vara lite olika från gång till gång.
Alltså precis som när du berättar för dina anhöriga eller vänner om något som berört dig. Bara med den specialbetoningen att i Corporate Storytelling handlar det ytterst om en organisation, ett företag, en vara eller en tjänst.
Om att befolka varumärken.