Ikeas berättarkultur attraherar

Ikea vann i år igen tävlingen som den mest attraktiva arbetsgivaren i Sverige. Det är förstås till stor del berättarkulturen som laddar Ikeas varumärke så starkt att Ikea vinner i år också. Med sin tydliga berättelse om de egna värderingarna, genom organisationsstorytelling, skapar Ikea attraktivitet kring sitt varumärke.
Enligt Karriärbarometern toppar Ikea följt av H&M och Exportrådet, skriver Affärsvärlden. Google hamnar fyra, L Òréal femma, Fritidsresor sexa, Ica sjua, McKinsey & Company åtta, utrikesdepartementet nia och Adidas tia.

1 kommentar

  1. Hej Matts!
    Ikea har nog en bra berättarkultur. Om Ikea är en attraktiv arbetsgivare är tveksamt även om det verkar så här.
    En bekant till mig intervjuade anställda och fick en ganska mörk bild av Ikea som arbetsgivare. Texten blev stoppad redan på infoavdelningen som inte ville höra talas om de olika problem som de anställda tyckte sig ha.
    Jag förstår syftet med Storytelling, men finns det inte en risk att man också med alla dessa ”goda berättelser” döljer de osköna delarna av ett företag. Ikea har ett grundmurat rykte, tror jag som en bra arbetsgivare, men är de verkligen det?
    Annars, tack för en bra blogg…

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *