Skolverket om barns berättande

Skolverket har uttalat sig om berättande i förskolan under rubriken: ”Samtala och berätta”. Här kommer delar av vad Skolverket säger om barns berättande:


..Berättande har stor betydelse för språkutvecklingen. När barn involveras i berättande om vardagslivets olika händelser utmanas deras språkutveckling i vid bemärkelse. Genom att lyssna till berättelser, själva berätta och tillsammans med andra skapa berättelser utvecklas barnens berättarkunskap. Barnen får erfarenheter av hur meningar och texter byggs upp, något som är betydelsefullt i läs- och skrivprocessen.
Berättande börjar tidigt hos barn. Redan små barns berättande kan bli framgångsrikt förutsatt att ämnena intresserar dem och att de får många och varierade frågor från sina samtalspartners, som i sin tur ger utrymme för barnen att ta en aktiv roll i samtalet.
Genom berättande kan barnen bli delaktiga i en utvidgad och ömsesidig kommunikation som har stor betydelse inte bara för deras fortsatta språkliga och kommunikativa förmåga utan också för deras identitetsutveckling.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *