I dag har jag medverkat i Sydsvenskans Annonsörsdag 2009 i Malmö. I Slagthuset var vi samlade och det var ett heldagsprogram där jag talade under rubriken Storytelling befolkar varumärken. Hans Fahlén var moderator. Andra talare var Susanne…
…Liljenberg, entreprenör och grundare av Granit, Henrik Larsson-Broman, som talade om hur man skapar sin egen högkonjunktur. Lars Peter Loeld lekte med deltagarnas sinnen (mindgames) och brittiskfödde Colin Moon höll en av sina sköna föreställningar om Sverige, svenskarna och språk- och kulturkrockar.
Mitt budskap var att alla, från minsta egenföretagare till största världskoncern, har ett kulturkapital i form av berättelser som kan skördas och sättas i arbete. Jag gav dem exempel från Malmö och från många andra håll.
Men jag glömde att berätta om vårdhunden Kalas som på ett äldreboende i Malmö lägger sitt huvud i de senilas knän och låter dem klappa honom. Flera av de boende har, tack vare hunden, delvis fått tillbaks sitt språk. Den enda i ”personalen” som de känner igen vid namn är hunden Kalas, en flatcoated retriever.