Jag diskuterade med personalen på ett daghem hur de skulle kunna lyssna mer på och tala mer till föräldrarna för att marknadsföra sin verksamhet och påverka snacket om sitt daghem.
– De hinner ju aldrig prata när de hämtar och lämnar sa personalen. De är så…
…stressade och vill bara ha svar på frågorna: har allt varit bra för lille Karl. Har Maria ätit bra i dag. Inget bråk?
Var är de då? frågade jag. Var träffas föräldrarna? Var är de med barnen när de är lediga tillsammans med dem?
– På lekplatsen, vid sandlådan eller i parken, svarade personalen. Där kopplar de av tillsammans.
– Gå dit då, svarade jag. Ta med några dagisbarn och gå dit. Lägg upp och organisera ert arbete så att ni kan vara där mammorna och papporna är. Då kan ni lyssna och berätta och framföra de berättelser ni så gärna vill framföra för att göra ert daghem rättvisa.
Sök upp de reala och digitala mötesplatserna. Lyssna och ta fram era stories som ni kan berätta där om ni vill påverka snacket om er verksamhet och därmed arbeta med word of mouth.