Kiriaki Christoforidis är en känd berättare i Göteborg. Den här hittade jag från henne på ett berättarforum jag följer. Klicka och läs:
En gammal man från Iran levde sedan många år i USA. Hans son studerade i Frankrike och de höll kontakten via mail.
En dag skrev den gamle mannen:
”Käre son, hoppas du mår bra. Här är det bra men jag känner mig gammal och trött och jag vet inte om jag orkar vända på jorden så jag kan sätta potatis i år. Utan din hjälp blir det svårt. Hade du bara varit här så skulle du hjälpt mig och jag hade haft potatis även i år.”
Sonen svarade:
”Kära pappa, var försiktig med din hälsa och vad du än gör, gräv inte i det vänstra hörnet på fältet, du vet ju vad vi har där. Din son Mohammad..”
Dagen därpå besöktes den gamle mannen av CIA, FBI och US ARMY som kom fullt utrustade med grävmaskiner, metalldetektorer, bombhundar och minröjare.
CNN, MBC kom med kameramän och journalister. En hel dag grävde de i jorden innan de lämnade den gamle mannens trädgård utan att ha hittat något.
Dagen därpå skickade sonen ännu ett mail:
”Kära pappa. Jag hoppas att jorden nu är ordentligt vänd, det var det bästa jag kunde göra för dig nu när jag är så långt borta.”
Min kommentar:
Det här är ett exempel på en typ av internationella berättelser som rör sig mellan människor inom berättarrörelsen i olika länder. Skarpa, luriga, oväntade och värdeburna.
Detta skiljer sig förstås från den typ av storytelling som jag normalt behandlar här på storytellers.se. Det samma gäller urban legends, s k Klintbergare.
Men i företag och organisationer finns faktiskt ibland exempel på liknande dramaturgiska strukturer. Hittar man sammanhang i organisationen som kan kläs i denna typ av dramaturgi så är det förstås spännande.
Det är inte alltid så lätt eftersom jag envist talar om händelsebaserat berättande från verkligheten. Men det går alltså ibland. Man kan använda en arketypisk berättelse och söka exempel i samma anda inom företaget eller organisationen.
Här finns en möjlighet för berättarrörelsen att närma sig den arena där den kommersiella kommunikationen spelar. Men då måste de förstås också förstå företagandets villkor annars blir uppdragsgivarna besvikna. Det betalar för nytta och varumärkesbyggande.