Valde bensin efter personalpolitik

Jag bor på landsbygden 3 mil söder om Stockholm men arbetar vid Mariatorget på Södermalm. Detta i kombination med många barn gör att familjen alltid åkt mycket bil och att vi därmed, som familj betraktat, är stora konsumenter av bensin. Hämta, lämna, skjutsa. Bensinbolagen ligger som pärlband och bjuder ut sig. För min del valde jag för många år sen att handla på…


Statoil.
Inte för att jag tror att de har bättre eller billigare bensin. Eller för att de ägs av norska staten. Eller för att det är lättare för mig att köra in där än någon annanstans.
Nej orsaken är att Statoil för ett antal år sedan valdes till Sveriges bästa arbetsgivare. Och för att de stött de ensamma mödrarna som arbetade på Statoil med barnomsorg på olika sätt. Och för att de en gång i tiden erbjöd de anställda personaldatorer gratis om medarbetarna accepterade att ta ”datakörkort”.
Så berättades det, kanske inte medveten Storytelling från deras sida men jag läste om det i de tidningar som låg på mitt bord.
Så gick i alla fall snacket.
Jag gillade den arbetsgivarinställningen och tankar därför alltid sen dess på Statoil. Inte för att bensinen är bättre utan för att de verkar ha en bra personalpolitik. Det känns nästan som en solidaritetshandling.
Detta fungerar som en slags Employer Branding riktad till slutkunden, men den kräver då förstås att man berättar.
Här har strategisk Storytelling en given plats. Man kan säkert sälja stål och skog också med bra personalpolitik om man talar sanning. Vi är ju alla involverade i familjeliv på ett eller annat sätt och kan därmed bli berörda av dessa mjuka frågor.
Jag tror följaktligen att man kan addera mervärden och öka försäljningen med bra personalpolitik – om man berättar om det. Detta gäller förstås särskilt mycket för dem som har likvärdiga varor. Det gäller ex bensin som ju tillverkas efter samma recept var den än säljs på den svenska marknaden.
Detta är något för HR-folket. Human resourcemänniskorna kanske kan bedriva en bra personalpolitik. Men de bör också se värdet i att berätta om detta för marknadsmänniskorna så att de också ser det som ett mervärde att addera till själva varan eller tjänsten.
Tillspetsat kan man påstå att det går att höja priset när man har den sanna storyn om en bra personalpolitik. Men då måste man alltså berätta.
Jag får ofta frågor från HR-människor om Storytelling. De är ju ansvariga för det så kallade humankapitalet och människan är bärare av berättelserna som bekräftar en god personalpolitik. Om den nu är god….

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *