I det aktuella numret av Universum Quarterly, 1/2009, är jag intervjuad i en stor artikel om Corporate Storytelling och Business Storytelling. Under rubriken: Once up on a time….What a great story can do for your company, har Kina Zeidler, förutom en intervju med mig, intervjuat en handfull internationellt kända storytellinggurus. ”Don´t make it to difficult for yourself – get out and collect stories!” får jag bland annat säga och jag berättar om exemplet Ikea. David M. Armstrong som också intervjuas berättar att:
”Everyone he meets in his jobb, whether these are people with PhD degrees, employees, clients or partners – everybody loves a good story.”
David Armstrong, har skrivit boken Chief Storytelling officer, han leder ett stort multinationella familjeägt företag som heter Armstrong International och han förespråkar storyambassadörer i företaget som hjälper till att sprida berättelserna:
”A great story is simple in concept an connnects to us emotionally”, säger Armstrong.
Hans berättelser handlar om hjältemod, visdom, kärnvärden, nytänkande och att ha kul på jobbet.
Evelyn Clark driver företaget The Corporate Storyteller Clark & Company i Washington, USA. Hon säger att:
” Because the organisations focus their internal use of stories on cultural values, employes understand the company´s priorities; they know from success stories told about other employees what type of action is rewarded.”
Hon säger också att:
”Storytelling is the single most effective way to communicate a change in an organisation. Through stories people visualise events, understand concepts and engage both their hearts and minds, and those are the key reasons that stories are so powerful.”
Evelyn Clark har skrivit böckerna: Stories to Inspire Success och Around the Corporate Campfire.
Här kan du läsa mer om tidningen och beställa den om det intresserar dig.