Hos Sydsvenskan

I går var jag hos Sydsvenskan och sydsvenskanfolket i Malmö. Eftersom jag själv har bland annat journalistexamen och i många år också var lärare på Journalisthögskolan i Stockholm så var detta ett speciellt tillfälle för mig. Sydsvenskan satsar mycket på organisationens värderingar och varumärke för att möta och påverka framtidskommunikationen. Ämnet för dagen var…


alltså deras egen kultur och deras organisationsvärderingar och hur de i ett storyformat bli ska kunna synliga för sig själva och varandra. Sen kommer de att se hur denna, den egna kulturidentiteten och kulturmedvetenheten, i sin tur kan påverka det som de som sydsvenskanfolket och ett historiskt mediehus kommer att leverera i en framtid.
Observera att när jag säger sydsvenskanfolket så menar jag inte enbart journalistkåren utan hela organisationen med annonssidan, it-folket, administrationen osv.
På just detta möte var det ett 60-tal chefer.
Alltså först måste vi vara överens om vilka vi är och vad vi står för. Vad är sydsvenskanaktigt?
Sen kommer frågan hur sydsvenskanfolket kan använda denna deras gemensamma kultur och sydsvenskanfolkets värderingar i utvecklingen av deras produkter och tjänster.
Jag vet dessutom att chefredaktören Daniel Sandström personligen är mycket intresserad av att utveckla storytellingdramaturgin också i deras produkter på papper, webb och i mobiler framöver.
Det ska bli spännande att se hur ett mediahus med 160 år på nacken ska möta den nya mediesituationen. Sydsvenskan har ju mött ett och annat tidigare. Företaget startade sin verksamhet redan vid tiden för den franska februarirevolutionen 1848.
Hur reagerar de då på detta organisationskulturbudskap?
Speciellt journalister brukar inte vara helt lättflirtade. Kanske mjuknar denna klassiska journalisthållning nu när Gammelmedia löpande utmanas av Fjärde statsmakten?
Jag tror det.
Utvärderingen av just storytellinginslagen den här dagen sa bl a:
• Storytellingavsnittet var intressant och inspirerande.
• Jag fick en aha-upplevelse av storytellingpasset! Har inte trott på detta tidigare.
• Särskilt plus till Matts Heijbel som var mycket inspirerande.
• Matts Heijbel var briljant – vi behövde höra hans stories
• Jag önskar att Matts kunde få berätta en historia för oss varje dag – vilken förmåga att nå fram.

Extra roligt för mig som gammal journalist som nu envetet och envist söker, finner och skördar kulturkapital också i medias egna organisationer.
Jag var inbjuden av varumärkesbyrån Rewir.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *