Kvinnor gillar detta

Fråga:
Finns det något mönster som visar vilka som attraheras av perspektiven i Storytelling i organisationer?
Svar:
Jag har ingen riktig mätning eller undersökning på detta. Men jag har förstås föreläst i många år. När det kommer till utbildningar och öppna seminarier och föreläsningar så har jag märkt att…


det är en övervikt av kvinnor som kommer. Det kommer också män men då är de snarare under än över 40-45.
Jag kan tro att kvinnor som blivit chefer inte rätt av vill köpa den gamla vanliga manliga managementstilen med siffror pilar och boxar och power point-presentationer för att leda, berätta och förklara.
Jag tror att kvinnorna och de yngre männen vill ha ett ledarskap som också laddar in emotionella dimensioner. Detta för att föra verksamheten framåt och göra tänkbara mål, befolkade, synliga och begripliga.
Men det är faktiskt inte mycket motstånd och moteld jag möter. Någon gång kommer en gammal hanne och säger att: Vi kan väl inte hålla på och berätta historier vi har faktiskt en kärnverksamhet att sköta.
Då suckar gruppen och tycker att han inte förstått mervärdet i att använda också den emotionella kommunikationen i ledarskapet. Har han inte förstått idén med Storytelling i varumärkesarbetet?

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *