Sök, finn och skörda

Corporate Storytelling, så som jag talar om det på den här webbplatsen, utgår envist från synsättet och insikten att berättelserna redan finns som en del av organisationens kultur och relationerna med kunder och andra intressenter. Precis som vilka andra kulturer…


…som helst så har företag och organisationer förstås berättelser som förklarar meningen med verksamheten och med varor och tjänster. Det gäller i alla kulturella sammanhang i alla tider över hela jorden.
Inse och acceptera:
Inse att det är sant att det finns berättelser. Du behöver inte hitta på dem. De är starka värdebärare och de finns eftersom organisationen fungerar och består av människor.
Sök, finn och välj:
När du insett och accepterat påståendet att berättelserna finns så är det bara att börja leta. Jag har en workshopmodell och en enskilt sökande som jag kallar Doctor Livingstonemetoden. Du ska alltså söka och identifiera anekdoter från verkligheten. När du funnit dem ska du värdera och välja dem som gör din organsation vacker, stark och framgångsrik.
Skörda:
Du ska skörda. Jag kallar denna fas för skördefest. Kanske har du påståenden om organisationen och produkten / tjänsten som du vill ladda in i verksamheten. Sanna, ofta emotionella bilder från verkligheten. Kanske vill du leverera visioner om framtiden med hjälp av tidiga signaler i nuet.
Utveckla:
När du skördat ett antal berättelser finns möjligheten att bygga en repertoar. Detta är en dramaturgisk fas där du ska förädla och utveckla berättelsen så den får en tydlig dramaturgisk kurva utan alltför många siffror och fakta.
Sätt i arbete:
När du har de berättelser som passar din strategi är det dags att sätta dem i arbete. Detta är ett mycket viktigt och kritiskt steg. Ska berättelserna leva och spridas måste det finnas en plan. Vill du exempelvis ha snackisar och jobba enligt en Word of Mouth-idén behövs accept från organisationen och en plan att nå ut och nå spridning.
Alltså: Acceptera, sök, finn, skörda, utveckla och sätt i arbete. Det är vägen du ska ta dig igenom sen du satt upp din strategi. Då ger storytelling organisationen framgång.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *