105.000 besök på storytellers.se

I natt passerade räknaren på storytellers.se 105.000. Jag har alltså haft 105.000 besök sen jag startade storytellerbloggen. När jag för många år sedan började att ta in begreppet Corporate Storytelling, Business Narratives och Storytelling in Organizations från England och Usa var det inte många som förstod vad det handlade om. Lite mer statistik, så sent som för tre år sen, då jag redan hade hållit på några år,…


…googlade jag begreppet ”Corporate Storytelling” på google.se och google.com. Det visar lite vad som hänt. Hösten 2005 fick jag 200 träffar på svensk googling. I dag får jag runt 4.000. Tjugodubbling på tre år.
Motsvarande på internationell google.com-sökninging gav 2005 13.600 träffar. I dag ger det runt 80.000 på ”Corporate Storytelling”.
Skriver man bara Storytelling så hamnar man i hela pedogogikvärlden, berättarrörelsen och olika typer av barnuppfostrings- och sagovärldar. Då fick man på com-googling för tre år sen 6 miljoner träffar. I dag får man cirka 18 miljoner. Alltså omöjligt att hantera.
Ska du googla på det område och den disciplin som den här webbplatsen handlar om kan du skriva ”Corporate Storytelling” eller ”Storytelling in Organizations” med citattecken runt. Sen kan du plussa till business, företag, marknadsföring, rekrytering eller vad du söker för att smala av din sökning.
Just ”Storytelling in Organzationes” ger mig via google.se 175 sträffar och via google.com får jag 16.200 träffar å det begreppet. Tar jag svensk stavning ”Storytelling i Organisationer” på google.se så får jag nästan dubbelt så många se-träffar, 325 stycken.
”Business narratives” kan också vara en intressant sökning på google.com. Jag fick just 5.400 träffar.
Det här är ett systematiskt och vetenskapligt sätt att strategiskt närma sig berättarkapitalet vilket du ser om du börjar söka. Fokus är inte så mycket hur man berättar utan vad och varför man berättar.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *