Rekryteringsexperten Per Frykman har skrivit en bok om det personliga varumärket. Han talar om värdet av annan presentation än bara cv:t.
– Vi borde inte vara så fixerade vid vårt cv, det är bara historik, säger han till Dagens Media. I stället borde vi fokusera mer på att marknadsföra vår expertis kombinerat med mjuka faktorer som ambition, passion och livsstil. Med enbart utbildning och erfarenhet på pappret riskerar vi att försvinna i mängden, säger Per.
Där håller jag verkligen med. Cv, javisst, men…
vem är du egentligen? What´s your story? Cv:t kan vi ta sen. Det förutsätter vi att det finns och att du talar sanning.
Jag har vid flera tillfällen stöttat unga människor som söker jobb och jag har bett dem hålla koll på sin huvudstory och sina tre bästa händelseberättelser. Flera gånger har detta mycket riktigt också öppnat arbetsmarknden för dem.
Mer än en gång har jag efteråt hört deras arbetsgivare konstatera:
– Jag tog henne / honom på den sköna storyn. Det gjorde henne / honom unik och levande.
Jeg synes dette er faktisk veldig viktig.Men som engelsk språkkonsult ser jeg veldig ofte at svenskene ikke kan fortelle sin egen story på en spennende måte når de söker jobb på engelsk.
En idé er at bruker ny media, f.eks digital storytelling typ video eller online slideshow.