Fråga:
Själv är jag svag för spökhistorier. Finns det företag som väver in övernaturliga väsen i sina berättelser? Det är ju en trend inom TV och bio.
Svar:
Inom turistindustrin, besöksnäringen och vid olika slags placebrandingprojekt håller man förstås ibland…
också på med övernaturligheter.
Jag har också stött på det i mejeribranschen, mejerier har ju olika typer av väsen i sina lokaler, enligt vad de berättar. Jag hörde någon tala om spöken på Volvo Torslanda. Visst kan det vara spännande om man har klart för sig vilket värde de har och vad de i så fall kan tillföra.
Just nu kan jag annars inte minnas att jag arbetat med mystiska väsen i mitt arbete med Corporate Storytelling.
Men i grunden tycker jag förstås man ska vara försiktig. Håll en rågång mellan sagan och verkligheten. Omvandla inte företaget till en nöjes- eller upplevelsearena om det inte är en del av själva produkten förstås ( nöjesfält, gammal herrgård, speciellt hotell, vildmarksturism, Stockholmsskrönor etc ).
Det bärande i de perspektiv som jag representerar är att verkligheten inte bara duger, den vinner. Det finns spännande berättelser utan att vi behöver hitta på sagor eller närma oss det så kallat övernaturliga.
Det är det som är själva grejen.
När det inte gäller företag och organisationer tycker jag för övrigt också mycket om spökhistorier och berättelser om övernaturliga väsen. Liksom om spridda Klintbergare och så kallade Urban Legends. Men då är vi inom skrönor och inom underhållningproduktionen i berättarrörelsen och i kulturarbetarberättandet.
Det är förstås en helt annan historia.